Smittevernplan Dombåsrennet

Informasjon om smittevern og tiltak som iverksettes under rennet, som også er i tråd med NSSF sin smittevernveileder. Sett deg godt inn i disse retningslinjene før du kommer til Dombås.

Hovedprinsipper:

• Syke personer skal holde seg hjemme.

• God hånd- og hostehygiene og forsterket renhold.

• Holde minst 1 meters avstand og redusere kontakt mellom personer.

I tillegg blir det følgende tiltak i forbindelse med arrangementet:

• Informasjon om hvem som kommer til arrangementet skal skrives i eget skjema. Løpere trenger ikke skrive under her. Hver bil som ankommer arenaen skal levere dette skjema. De som ikke skriver ut og fyller ut skjema før ankomst, vil få det utdelt ved nedre parkeringsplass. Her finner du skjemaet: Lørdag | Søndag

• Smittevernlege for Dovre kommune og smittevernlege for Lesja kommune er begge til stede på Dombås skiarena under hele arrangementet.

• Standplassmattene desinfiseres mellom hver utøver.

• Alle som oppholder seg på Dombås skiarena bes benytte seg av utsatt sprit.

• Rennet deles inn i to puljer, der det vil være maksimalt 100 utøvere pr. pulje.

• Det kan ikke være folk i støtteapparatet fra første pulje med inn i andre pulje og omvendt, og dette ber vi alle om å respektere.

• Utøvere og støtteapparat i første pulje bes forlate arena og skistadion så snart det lar seg gjøre, og i henhold til tidsplanen.

• Klubber kan ha en ansvarlig tilstede på standplass per fem utøvere. Denne personen må lage gode rutiner og tidsplan for innskyting, og må være tilstede før innskyting starter.

• Arrangør, i samråd med smittevernlege, forbeholder seg retten til å godkjenne startlister.

• Utøvere og støtteapparat bes forholde seg til oppmerking og sperringer. Dette gjelder i toalettanlegg, kafeområde, sekretariat og på standplass. Følg oppmerking for køer til og fra disse stedene. Det vil bli kiosksalg, men det er ikke mulighet for å oppholde seg inne i kafeen. Publikum og utøvere oppfordres til å bruke egne biler som oppholdssted for å holde varmen.

• Det skal være et begrenset antall voksne i området ved standplass - følg merkinger og retningslinjer på arenaen.

• Startnummer/ rennpose hentes ved garasje/smøreboder. Startnummer, våpennummer og lagledervester tom klasse 16 år leveres ut klubbvis. Startnummer for klassen 17 år og oppover (pulje 2) deles ut til hver enkelt utøver.

• Foreldre som ikke har oppgaver, unngår tette ansamlinger. Disse kan ikke passere brua over til standplassområdet.

• Deltagerpremie deles ut til alle ved målgang.

• Funksjonærer bruker nødvendig smittevernutstyr

• Alle oppfordres til å overholde bestemmelser om hvor de kan oppholde seg, og om å holde avstand.